Artykuł sponsorowany

Czego mogą nauczyć gry fabularne?

Czego mogą nauczyć gry fabularne?

Termin „gra fabularna” nie jest jasno zdefiniowany. Zazwyczaj określa się tak gry towarzyskie, które polegają nie tylko na wcielaniu się w rolę, ale na aktywnym odgrywaniu fikcyjnych historii. Dają graczom możliwość kreowania własnej opowieści w ramach określonego świata. Wymagają współpracy od wszystkich uczestników rozgrywki. Czy gry RPG mogą czegoś nauczyć?

Jak rozwijały się gry fabularne?

Pierwowzorem wszystkich gier RPG jest Dungeons & Dragons. Popularna na przełomie lat 60. i 70. gra fabularna pozwalała uczestnikom na wcielanie się w postaci osadzone w bazującym na średniowieczu świecie fantasy. Złożony system zasad, połączony z losowością rzutów kostką utrzymywał historię w ramach narracyjnych.   

Już wtedy pojawiły się głosy o rzekomo negatywnym wpływie D&D na młodych ludzi. Z biegiem czasu okazało się jednak, że rozgrywki mają pozytywny wpływ na umiejętności społeczne, zdolność do rozwiązywania problemów i poczucie własnej skuteczności. Miało to związek przede wszystkim z odgrywaniem ról, bez ukierunkowania na edukację lub terapię. Obecnie gry fabularne stosuje się w procesach uczenia na całym świecie.

Jak wykorzystuje się pozytywne efekty gier fabularnych?

Przede wszystkim możliwe jest wykorzystanie zalet gier fabularnych w ich oryginalnej formie jako czystej rozrywki. Wówczas ich potencjał wpływa na określoną grupę ludzi w określonym miejscu i czasie. Wspólne spędzanie czasu wzmacnia poczucie wspólnoty i sprzyja budowaniu przyjaźni. W ten sposób prospołeczny efekt edukacyjny występuje samoistnie. Istnieją także gry zaprojektowanie specjalnie po to, żeby być narzędziem terapeutycznym. Umożliwiają przeszkolonym terapeutom trenowanie umiejętności komunikacji i współpracy, a także odporności emocjonalnej i empatii u swoich Klientów.

Jak można użyć gier RPG w edukacji?

Innym podejściem jest stosowanie fabularnych gier tematycznych w edukacji. Mogą dotyczyć konkretnego tematu, na przykład kolonializmu. Klienci wydawnictwa Stinger Press korzystają z gry dotyczącej wojny w Wietnamie do nauki historii. Nie zawsze konieczne jest tworzenie nowych systemów odgrywania ról w celu osiągnięcia efektu edukacyjnego. Można również skorzystać z mechanizmów z już istniejących gier fabularnych i opracować na ich podstawie nowe metody pedagogiczne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.