Artykuł sponsorowany

Częstotliwość pomiarów hałasu w miejscu pracy

Częstotliwość pomiarów hałasu w miejscu pracy

Zagadnienie hałasu to jeden z największych problemów bezpieczeństwa pracy, z jakimi obecnie zmagają się pracodawcy. Powstające na stanowiskach drgania oraz dźwięki mogą być bardzo uciążliwe dla pracowników i wpływać negatywnie na stan ich zdrowia. Będąc właścicielem firmy, w której osoby zatrudnione narażone są na hałas, konieczne jest wykonywanie jego regularnych pomiarów. Jak często powinno się to odbywać?

Częstotliwość przeprowadzania badań

Metody pomiarów i oceny hałasu w zakładach pracy stosuje się w celu ustalenia wielkości narażenia ludzi na jego wpływ. Wyniki służą do porównania aktualnych warunków akustycznych z warunkami określonymi w przepisach higienicznych i normach.

Pomiar hałasu na stanowisku pracy należy do czynników, sprawdzanych podczas pomiarów środowiskowych. Dotyczy on:

  • hałasów zwykłych,

  • hałasów ultradźwiękowych,

  • drgań mechanicznych oddziałujących na ciało przez kończyny górne,

  • drgań mechanicznych o działaniu ogólnym.

Pomiarów hałasu należy dokonywać raz na dwa lata, chyba że podczas badań natężenie nie mieści się w granicach od 0,2 do 0,5 najwyższego dopuszczalnego w miejscu pracy natężenia. Jeśli wartość sprawdzanego czynnika była wyższa niż 0,5, następne pomiary muszą zostać przeprowadzone raz do roku. Warto wiedzieć, że jeśli podczas pomiarów wykonywanych w odstępie dwóch lat wartość badanego współczynnika nie przekroczyła 0,2, pracodawca może odstąpić od konieczności wykonywania badań.

Metody pomiarów hałasu

Metody pomiarów i oceny hałasu w miejscach pracy wykorzystuje się w celu ustalenia wielkości narażenia ludzi na jego działanie. Rozróżnia się następujące metody pomiaru:

  • metoda bezpośrednia — polega na ciągłym pomiarze przez cały czas narażenia pracownika na hałas i odczytaniu wielkości określanych bezpośrednio z urządzeń mierniczych. Pozwala na otrzymanie wyników opisujących precyzyjnie stopień narażenia pracownika na hałas;

  • metoda pośrednia — polega na pomiarze hałasu w krótszym czasie niż podlegający ocenie i wyliczeniu niezbędnych wielkości z użyciem zależności matematycznych;

  • umieszczenie mikrofonu — mikrofon umieszcza się w miejscu, gdzie zazwyczaj znajduje się głowa pracownika. Zaleca się położenie w odległości nie mniejszej niż 1 m od ściany lub powierzchni silnie odbijającej, 1,2 nad podłogą i 1,5 od okien.

Takie akredytowane badania w środowisku ogólnym przeprowadza wiele firm, np. SBB Laboratorium Badań i Ekspertyz. Oprócz pomiarów hałasu, wykonuje się również pomiary pyłów lub stężeń substancji chemicznych w gazach odlotowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.