Czy akumulatory kwasowo-ołowiowe odeszły do lamusa?
Na polskim rynku mamy ogromny wybór baterii samochodowych. Dużą popularnością cieszą się akumulatory kwasowo-ołowiowe. Wykorzystywane są one w większości samochodów osobowych, ciężarowych, motocyklach i w innych pojazdach. Powszechne akumulatory kwasowo-ołowiowe są bateriami bezobsługowymi. Są stosunkowo tanie i łatwe do naładowania. Jednak, czy odejdą one do lamusa?
Jak wygląda przyszłość akumulatorów kwasowo-ołowiowych?
Mimo wielu wad akumulatora kwasowo-ołowiowego, takich jak bardzo krótka żywotność, niska wydajność przy dłuższym rozładowaniu czy podatność na zasiarczenie, jest to nadal popularny rodzaj akumulatora rozruchowego spotykany w każdym samochodzie z silnikiem spalinowym.
Jest to jeden z najpopularniejszych źródeł energii w samochodzie czy motocyklu. Nadal będzie wykorzystywany w branży motoryzacyjnej, jednak jego pozycja będzie się stopniowo zmniejszać. Akumulatory żelowe i AGM stanowią wersje rozwojowe baterii kwasowo-ołowiowych – dowiadujemy się w rozmowie z przedstawicielem firmy Bat Profi na Śląsku, która jest dystrybutorem wysokiej jakości akumulatorów.
Jakie akumulatory wykorzystuje się obecnie?
Obecnie w samochodach wyższej klasy używa się dwóch akumulatorów. Przy czym jeden z nich służy do rozruchu silnika, a drugi do zasilania akcesoriów. Coraz większą popularnością cieszą się akumulatory żelowe oraz akumulatory AGM. Te pierwsze mają żelową postać elektrolitu, co jest skutkiem połączenia kwasu siarkowego z krzemionką. Ich dużą zaletą jest brak konieczności uzupełniania elektrolitu oraz odporność na głębokie rozładowania.
Z kolei akumulatory AGM cechują się elektrolitem uwięzionym w absorbującej szklanej macie. Baterie te wyróżniają się trzy razy dłuższym cyklem życia w porównaniu z klasycznymi bateriami kwasowo-ołowiowymi. Wykorzystuje się je głównie w autach z systemem start/stop. Na rynku są dostępne także akumulatory EFB, w których elektrolit ma postać płynną.
Najbardziej zaawansowane technologicznie modele, jakie pojawiły się na rynku, to akumulatory litowo-jonowe, które są lepsze od baterii kwasowo-ołowiowych, m.in. są lżejsze, można je ustawiać w dowolnej pozycji, szybciej przyjmują i oddają energię. Można je także wyprodukować w dowolnym kształcie. Są one uważane za następcę akumulatorów kwasowo-ołowiowych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana