Czym jest integracja sensoryczna?

Czasem zdarza się tak, że prawidłowo rozwijające się dziecko zaczyna wykazywać problemy z zachowaniem. Skarży się, że w szkole lub przedszkolu jest za głośno, denerwują go niektóre ubrania, unika danych miejsc z powodu zbyt dużej ilości jaskrawych kolorów, albo umyślnie wbiega na niektóre przedmioty. Wszystkie te objawy mogą być związane z zaburzeniami integracji sensorycznej. Sprawdź, czym ona jest i jak pomóc dziecku.
Co to jest integracja sensoryczna (SI)?
Integracja sensoryczna jest zdolnością człowieka do porządkowania i rozumienia za pomocą zmysłów napływających z otoczenia informacji lub bodźców. Dzięki SI dziecko zaczyna dostrzegać, w jaki sposób funkcjonuje otaczająca go rzeczywistość i nadaje sens docierającym bodźcom.
Przeczytaj również: Jak się przygotować do diagnozy integracji sensorycznej?
Pojawiające się zaburzenia są częstą przyczyną występujących problemów z zachowaniem, koordynacją, nauką i koncentracją. Rodzice, którzy zaobserwują niepokojące objawy, powinni jak najszybciej skontaktować się z terapeutą integracji sensorycznej. Kielce są miastem, gdzie prężnie rozwija się ta forma pomocy. Dowiedzą się m.in. jak ćwiczyć z dzieckiem w domu lub zostaną skierowani na terapię.
Po czym rozpoznać zaburzenia integracji sensorycznej?
Do Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego — terapia Tomatis w Kielcach zgłaszają się rodzice, którzy obserwują u swojego dziecka następujące objawy:
nadmierną nadwrażliwość na bodźce — dziecko bardzo ekspresyjnie reaguje na dźwięki, unika dotyku, mycia, czesania i obcinania paznokci;
niewystarczającą wrażliwość na bodźce — ma obniżony próg bólu, wykazuje zbyt mocny nacisk ołówka na kartkę papieru, lubi mocny dotyk i głośne dźwięki;
zaburzoną równowagę — potyka się, upada, ma chwiejny chód;
agresję — reakcje dziecka są nieadekwatne do sytuacji, często odczuwa frustrację;
nadmierną ruchliwość — ma problemy z koncentracją i jest w ciągłym ruchu;
niechęć do niektórych pokarmów — niechętnie próbuje nowych smaków i potraw, preferuje wybrane rodzaje konsystencji;
opóźnienia rozwojowe w zakresie zdolności ruchowych — wolniej niż rówieśnicy nabywa umiejętności ruchowych, wykazuje problemy w zakresie motoryki małej (zapinanie guzików, sznurowanie butów, wycinanie, rysowanie po śladzie).
W takich przypadkach możliwe jest przeprowadzenie diagnozy procesów SI pod opieką specjalisty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Paszkowiak Firma Jarosław Paszkowiak
Tworzywa sztuczne - wyroby woj. wielkopolskie64-113 Kąkolewo, Okrężna 7
-
Jar-Kor Skup Złomu i Metali Kolorowych
Surowce wtórne - skup, sprzedaż woj. wielkopolskie62-020 Jasin, Poznańska 5A