Artykuł sponsorowany

Czym są tzw. białe certyfikaty?

Czym są tzw. białe certyfikaty?

Światowe zapotrzebowanie na energię elektryczną rośnie z roku na rok. Jednocześnie rośnie świadomość konieczności przeciwdziałania negatywnym zmianom klimatycznym i ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Z tego powodu pojawia się coraz więcej przepisów zobowiązujących poszczególne kraje do ograniczenia zużycia. Aby wesprzeć ten proces i zapewnić jak największej liczbie firm wsparcie w związku z inwestycjami w poprawę efektywności energetycznej, wprowadzono tzw. system białych certyfikatów.

Białe certyfikaty – definicja

System białych certyfikatów został stworzony z myślą o inwestycjach modernizacyjnych, których celem jest minimalizacja emisji zanieczyszczeń, promowanie koncepcji efektywności energetycznej oraz zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego w Unii Europejskiej. Białe certyfikaty to więc nic innego, jak świadectwo efektywności energetycznej, które potwierdza, że ​​dzięki inwestycji w poprawę efektywności energetycznej zaoszczędzono określoną ilość energii. Certyfikaty te, wydawane przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, są potwierdzeniem skutecznych działań podejmowanych w celu ograniczenia zużycia energii. Jak dodaje ekspert z firmy Akint, która wykonuje oceny efektywności energetycznej przedsiębiorstw:

Istotne w kwestii białych certyfikatów jest to, że umożliwiają one obrót na Towarowej Giełdzie Energii. Można więc je sprzedawać, co zapewnia dodatkowy dochód ich właścicielom.

Jak uzyskać biały certyfikat?

Aby otrzymać świadectwo efektywności energetycznej wystarczy udowodnić odpowiednią oszczędność energii i złożyć wniosek do Urzędu Regulacji Energetyki. O biały certyfikat mogą ubiegać się osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie, firmy jednoosobowe, korporacje oraz instytucje państwowe lub prywatne. Świadectwo może otrzymać każdy, kto planuje inwestycje modernizacyjne, o ile ma to na celu zmniejszenie zużycia energii. W ramach przygotowania kompleksowego wniosku o wydanie certyfikatu konieczne będzie określenie potencjału poprawy efektywności energetycznej, określenie harmonogramu realizacji inwestycji oraz złożenie pełnej dokumentacji techniczno-prawnej. Niezbędne jest także przeprowadzenie specjalnego audytu – oceny efektywności energetycznej przedsiębiorstwa. Kolejne kroki w procesie uzyskania certyfikatu to złożenie wniosku, rozpoczęcie inwestycji, weryfikacja audytu przez URE, określenie ram współpracy z Domem Maklerskim i założenie konta na RŚP, zakończenie inwestycji oraz przedłożenie do URE audytu powykonawczego.

Proces uzyskania białego certyfikatu może wydawać się skomplikowany, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty, który nie tylko pomaga w pozyskaniu, ale także na bieżąco monitoruje przebieg prac modernizacyjnych oraz wyjaśnia kwestie związane z URE.  

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.