Do czego służy spust kondensatu?
Spust kondensatu (dren kondensatu) to element, który jest odpowiedzialny za odprowadzanie skroplin z elementów układu sprężonego powietrza. Instalowany jest pod zbiornikiem ciśnieniowym, filtrem, osuszaczem czy separatorem cyklonowym. Dzięki temu elementowi instalacje pneumatyczne oraz osoby, które je obsługują, są zabezpieczone przed szkodliwym działaniem kondensatu i awarią urządzeń. Czym się wyróżnia?
Jakie zadanie ma spust kondensatu?
Spust kondensatu to składowa filtra, który odpowiada za oczyszczanie sprężonego powietrza. Za pomocą tego elementu usuwa się również zanieczyszczenia, które powstają w trakcie działania instalacji. Dren daje również możliwość redukcji kondensatu z filtra, równocześnie nie dopuszczając do jego przeniknięcia do dalszych części układu. Zbierający się kondensat ma niekorzystny wpływ na poszczególne części uszczelniające instalację. Jego większa ilość może powodować korozję układu oraz zatykanie otworów technologicznych. Jeśli w układzie zbierze się za dużo kondensatu, może przedostawać się na zewnątrz i trafić na posadzkę. To z kolei powoduje zagrożenie dla pracowników, mogących się poślizgnąć i ulec wypadkowi. Ciecz tego rodzaju wpływa także negatywnie na środowisko naturalne. Dlatego spust kondensatu jest tak ważny.
Jakie są rodzaje spustów kondensatu?
Najczęściej stosuje się spusty kondensatu czasowe, pływakowe i elektroniczne. Czasowe dreny to uniwersalne urządzenia, które wyróżnia prostota budowy. Są montowane do filtrów, sprężarek czy osuszaczy, usuwając dowolny typ kondensatu. Czasowe spusty, które oferuje Avrotech, to zawory elektromagnetyczne, które są sterowane za pomocą zegara elektronicznego. Otwierane są w określonych odstępach czasu – zgodnie z ustawieniami zegara. Przy pływakowym spuście otwieranie zaworu następuje z kolei na skutek podniesienia pływaka przez rosnący poziom kondensatu. Zastosowanie spustów elektronicznych natomiast minimalizuje straty sprężonego powietrza w instalacjach pneumatycznych.
Dlaczego trzeba usuwać kondensat?
Kondensat to substancja, która zbierając się w zbiornikach filtrów w systemie sprężonego powietrza i najniższych punktach tej instalacji, powoduje korodowanie elementów systemu. Emulsja ta powstaje z zanieczyszczeń, wody i oleju, jakie przedostały się do układu pneumatycznego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana