Elementy składowe systemu identyfikacji wizualnej
System identyfikacji wizualnej ma na celu usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a także ukształtowanie jak najlepszej pozycji rynkowej. Składają się na niego różne aspekty – zarówno zewnętrzne (zwraca się na nie najwięcej uwagi), czyli reklama i marketing, jak i wewnętrzne (ogólne opinie i wizerunek firmy). Jakie są najważniejsze elementy składowe systemu identyfikacji wizualnej?
Co składa się na identyfikację wizualną?
Identyfikacja wizualna, ustanowiona w systemie, umożliwia zaprezentowanie firmy i jej produktów w ładny, unikatowy sposób. Układa elementy graficzne i tekstowe w logiczną i spójną całość. Powstają symbole i zachowania, stworzone przed dane przedsiębiorstwo, które pomagają jednoznacznie je rozpoznać i wyróżnić na rynku. System identyfikacji wizualnej może liczyć od kilku do kilku tysięcy elementów – wiele zależy od wielkości i aktywności danej firmy.
Na identyfikację wizualną składają się m.in. logo lub logotyp, krój pisma, kolorystyka, wygląd produktów i ich opakowań, szata zewnętrzna materiałów promocyjnych. Ważne jest zaprojektowanie charakterystycznego logo (pozwala wyróżnić firmę na tle konkurencji), które nanoszone jest m.in. na gadżety reklamowe, wizytówki i pieczątki. System identyfikacji wizualnej wiąże się także z namingiem (wymyślaniem nazwa produktów, marek, usług). Identyfikacja wizualna powinna być spójna w każdym aspekcie – agencje reklamowe wymyślają jednorodną kolorystykę, czcionkę dla swoich klientów. Bardzo ważna jest stała konsultacja z klientem, która pomoże uniknąć plagiatu lub niezrozumienia.
W czym pomaga system identyfikacji wizualnej?
System identyfikacji wizualnej jest gwarancją sukcesu marki. Skupia się on na dwóch aspektach – filarze integracyjnych (kultura firmowa, zadowolenie pracowników) oraz dyferencjacyjnej (zewnętrzna komunikacja filmy, wyróżnienie się w otoczeniu firmowym). Liczy się zatem nie tylko zewnętrzna otoczka, ale i wewnętrzna część. Świadome budowanie wizerunku marki danej firmy i jej poszczególnych elementów to zadanie agencji reklamowych, prowadzących doradztwo marketingowe. Przykładem jest agencja reklamowa Arfa, która oferuje usługi z zakresu doradztwa biznesowego oraz psychologii marketingu. Owa agencja marketingowa projektuje skuteczny i kompletny system identyfikacji wizualnej klientów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana