Jakie oleje są do najzdrowsze? Te 5 wprowadź do codziennej diety

Jakie oleje są do najzdrowsze? Te 5 wprowadź do codziennej diety

Oleje roślinne są podstawą naszej diety nie bez powodu. Te najlepsze zawierają cenne wartości, których potrzebuje nasz organizm. Wiele z nich nie nadaje się do smażenia. Niektóre wymagają specjalnego przechowywania. Które z nich są najzdrowsze? Zobacz 5 olejów o wyjątkowo bogatych właściwościach. Poznaj ich skład i zadbaj od dzisiaj o swoją witalność.

Czym wyróżnia się olej rzepakowy?

Zaczniemy od “standardowego” produktu, który pewnie większość z nas ma w domu. Olej rzepakowy — jest bogaty w witaminę E, która działa antyoksydacyjnie. Chroni przed skutkami stresu i spowalnia procesy starzenia. Więcej tego związku ma w sobie olej słonecznikowy. Jednak poza tym liczą się inne wartości. Rzepak dostarcza organizmowi dużo kwasów z grupy omega-3 i mniej z grupy omega-6. Jest w nim niewiele tłuszczów nasyconych. Te zaś są niechciane, bo prowadzą do miażdżycy nadwagi czy problemów krążeniowych. Co ważne, olej rzepakowy możesz użyć zarówno na zimno, jak i do krótkiego smażenia dań.

Przeczytaj również: Jakie zastosowanie ma oliwa z oliwek?

Oliwa z oliwek — czego spodziewać się po tym oleju roślinnym?

W Grecji oliwę z oliwek dodaje się do większości potraw. Zawiera takie witaminy, jak: E, A, K. Jest przy tym przeciwutleniaczem, niweluje więc stany zapalne w organizmie. Ma także właściwości antyoksydacyjne. Proporcja kwasów z grup omega-3 i omega-6 nie jest w niej najkorzystniejsza. Dlatego warto też sięgać po inne oleje. Oliwę możesz użyć do smażenia, ale tylko krótkiego. Potem wydziela dym i staje się szkodliwa. Najlepiej jeść ją na zimno. Powinno się ją przechowywać w ciemnych butelkach, by nie traciła dobrych składników.

Olej lniany to bomba omega-3

Czy wiesz, że olej lniany jest w samej czołówce olejów z dużą zawartością kwasów z grupy omega-3? Jeszcze lepszym ich źródłem są algi i ryby. Jednak jak na olej roślinny — tłuszcz lniany zachwyca swoim bogactwem. Przy czym mowa tu konkretnie o kwasie α-linolenowym (ALA). Oprócz niego są jeszcze dwa rodzaje omega-3: DHA oraz EPA.

Niestety w oleju lnianym nie ma zbyt wiele witaminy E. Mimo to korzystnie wpływa na układ odpornościowy, serce i cholesterol. Poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego i mózgu. Jest polecany przy depresji i odchudzaniu. Wymaga przechowywania w ciemnym naczyniu w lodówce. Szybko się utlenia, więc musisz go zużyć maksymalnie do 4 tygodni.

Olej sojowy — niezbędny przy menopauzie

Jeśli zależy ci na zdrowym odżywianiu, pomyśl też o oleju sojowym. Obfituje bowiem w kwasy omega-3. Proporcja między nimi a omega-6 jest zachowana. To także źródło witaminy E i lecytyny, wspierającej koncentrację. Kobiety powinny się nim zainteresować ze względu na zawarte w nim fitoestrogeny. Te związki łagodzą dolegliwości menopauzalne. Ponadto wzmacniają organizm kobiecy po menopauzie. Zapobiegają nowotworom, osteoporozie i chorobom sercowo-naczyniowym.

Na co pomaga olej z zarodków pszennych?

Wystarczy łyżka dziennie oleju z zarodków pszennych, by dostarczyć sobie mniej więcej:

  • połowę dziennego zapotrzebowania na kwas linolowy (omega-6),

  • 60% kwasu α-linolenowego (omega-3),

  • ponad 200% witaminy E.

Ten olej roślinny jest mało znany, a prezentuje sobą wiele. Wśród dobroczynnych właściwości należy przede wszystkim wymienić:

  • redukcję stresu,

  • regulację cholesterolu,

  • ochronę mózgu i układu nerwowego,

  • poprawę pracy żołądka i wątroby,

  • zmniejszanie ryzyka powikłań w czasie ciąży,

  • opóźnianie procesów starzeniowych.

Jak widzisz, to produkt, który może bardzo wzbogacić twoje codzienne posiłki. Niestety jest też drogi, dlatego wiele osób szuka dla niego alternatyw.

Wiesz już, jakie oleje roślinne są prozdrowotne. Nie pozostaje ci nic, jak wpisać je na listę zakupów. Kiedy zastąpisz niezdrową żywność wartościowymi produktami, twój organizm w końcu ci się odwdzięczy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.