Artykuł sponsorowany

Jakie są najpopularniejsze środki gaśnicze?

Jakie są najpopularniejsze środki gaśnicze?

Prowadzenie skutecznej walki z pożarem wymaga stosowania odpowiednich środków gaśniczych, które będą mogły odcinać dostęp powietrza atmosferycznego i dzięki temu przerywać reakcję spalania albo są w stanie bardzo efektywnie odbierać ciepło, zmniejszając prawdopodobieństwo, że zapłonowi ulegną kolejne elementy. Rodzaje używanych substancji różnią się, w zależności od wykorzystywanej metody oraz przeznaczonych do tego celu urządzeń.

Tradycyjne metody gaszenia i używane środki gaśnicze

Walka z ogniem może się odbywać z użyciem rozmaitych urządzeń i środków gaśniczych w zależności od skali zagrożenia i momentu, w jakim wykryto pojawienie się ognia. Najpopularniejszym środkiem gaśniczym jest woda w stanie ciekłym, która ma bardzo wysoką pojemność cieplną, a przy tym parując, odbiera duże ilości energii, a przy tym zmniejsza zawartość tlenu, rozrzedzając powietrze atmosferyczne. Powszechnie korzysta się także z pian gaśniczych – powstających mechanicznie lub chemicznie – które działają izolująco i tłumiąco. Stosuje się też dwutlenek węgla w formie gazowej, który wychładza, odcina tlen, a także obniża zawartość tlenu. Używane są również proszki gaśnicze, które wypierają tlen, rozcieńczając powietrze, a ze względu na niską temperaturę topnienia przechodząc w stan ciekły, oblepiają powierzchnię płonących materiałów, blokując dostęp tlenu. W przypadku stałych urządzeń gaśniczych (SUG) w użyciu są bardzo zbliżone substancje.

Środki gaśnicze stosowane w stałych urządzeniach gaśniczych

W stałych urządzeniach gaśniczych korzysta się z wody, która może być rozprowadzana w formie kropel przez instalację tryskaczy lub zraszaczy, a także jako mgła wodna. Używane są także klasyczne piany gaśnicze oraz proszki. Dużą popularnością cieszą się też gazy gaśnicze, którymi mogą być dwutlenek węgla, gazy obojętne – głównie azot albo rzadziej droższy argon – a także chlorowcowane węglowodory (np. w postaci FM-200, CEA 410 albo FE-36) oraz Fk-5-1-12 (Novec 1230). Stosowanie SUG ma tę zaletę, że reakcja na pożar następuje bardzo szybko, co istotnie zwiększa szanse na jego ugaszenie, nim ogień zdąży się rozprzestrzenić. Firmą specjalizującą się w zabezpieczeniach przeciwpożarowych jest Pliszka z Gdańska, która oferuje różne systemy gaśnicze, środki gaśnicze oraz automatykę pożarową.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.