Artykuł sponsorowany

Kiedy opłaca się rozliczać w oparciu o podatek liniowy?

Kiedy opłaca się rozliczać w oparciu o podatek liniowy?

Podatek liniowy to jedna z kilku dostępnych form opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce. Choć jego stosowanie może przynieść wiele korzyści, to jednak nie dla każdego przedsiębiorcy będzie to najbardziej opłacalny wybór. W artykule przedstawiamy warunki, kiedy podatek liniowy będzie najlepszą formą opodatkowania w biznesie.

Jaka jest stawka podatku liniowego?

W przypadku stawki liniowej osiągnięte dochody są opodatkowane stawką w wysokości 19%. Jest ona zawsze taka sama – niezależnie od osiągniętego dochodu. To podstawowa różnica między podatkiem liniowym a podatkiem płaconym według zasad ogólnych (w przypadku skali podatkowej stawka wynosi 12% lub 32% - w zależności od wysokości osiągniętego dochodu). Można stąd wyciągnąć pierwszy wniosek – podatek liniowy jest wybierany głównie przez tych przedsiębiorców, którzy uzyskują wysokie dochody. Warto jednak zastanowić się, czy każdy podmiot może skorzystać z tej formy opodatkowania.

Kto może skorzystać z podatku liniowego?

Jak tłumaczą doradcy podatkowi, z opodatkowania według stawki liniowej mogą skorzystać osoby osiągające dochody z działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej (czyli uprawy w szklarniach, uprawy grzybów, wylęgarnie drobiu, chów zwierząt futerkowych, fermowa hodowla drobiu rzeźnego, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek etc.).

W związku z tym, że wybór opodatkowania według stawki liniowej dotyczy wszelkich dochodów z działalności gospodarczej, to jeśli prowadzisz działalność samodzielnie i jednocześnie jesteś wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną, to każda z tych dwóch działalności może być opodatkowana właśnie podatkiem liniowym. Należy wiedzieć, że przy wyborze stawki liniowej zostaje wykluczona możliwość rozliczenia się wspólnie z małżonkiem.

Kiedy wybór podatku liniowego najbardziej się opłaca?

Jak wyjaśniają eksperci z biura księgowego Enigma z Łodzi, podatek liniowy najbardziej się opłaca wtedy, gdy roczny dochód przedsiębiorstwa nie jest niższy niż 200 tys. zł, a także wtedy, gdy nie dokonuje się rozliczenia wspólnie z małżonkiem lub nie korzysta się z ulgi na dzieci. Taki rodzaj opodatkowania może być opłacalny również wtedy, gdy przedsiębiorca dodatkowo uzyskuje dochody z innych źródeł rozliczanych według skali podatkowej. W takim przypadku pojawia się szansa na uwzględnienie ulg podatkowych, np. z etatu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.