Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?
Na ogół kierowcy znają warunek przydatności opony do użytku. Opiera się on głębokości bieżnika. Tymczasem to nie jedyne kryterium, według którego zmienia się opony na nowe. Zmiana kompletu opon to spory wydatek, jednak jazda na zużytych nie zapewnia komfortu jazdy, a już szczególnie bezpieczeństwa. Kiedy uznaje się, że opony w samochodzie kwalifikują się do zmiany? Na co trzeba zwracać uwagę?
Głębokość bieżnika głównym wskaźnikiem
Polskie przepisy dopuszczają głębokość bieżnika opony wynoszącą 1,6 milimetra. Trzeba jednak zaznaczyć, że w warunkach zimowych może to być niebezpieczne. W ogóle opony zimowe skonstruowane są z miększej gumy po to, by dobrze współpracowały z mokrym podłożem. Zbyt niski bieżnik może powodować poślizgi. Dlatego dla opon zimowych normy powinny być surowsze.
Bieżnik na nowej oponie może mieć nawet 8 milimetrów głębokości. Z czasem jednak jego wymiary zmieniają się na skutek ścierania. Proces ten postępuje w szybkim tempie w przypadku całorocznej jazdy na zimowych oponach. Dlatego tak istotne jest, aby w odpowiednim czasie zmieniać ogumienie w miejscach takich jak MOTOR CITY. Najczęściej przy tej okazji mechanik lub wulkanizator ma okazję ocenić stan obu kompletów.
Użytkownik pojazdu powinien znaleźć na każdej z opon tak zwany punkty kontrolne, zwane czasem granicznymi. Są to maleńkie garbiki w rowku bieżnika. Jeżeli wskutek zużycia opony znajdują się one przy powierzchni lub gdy ich już nie ma, trzeba bezwzględnie zainwestować w nowe opony, najlepiej dwie przy tej samej osi.
Podsumowując, im płytszy bieżnik, tym jazda powinna być wolniejsza. Rolą bieżników jest odprowadzanie wody z podłoża. Gdy jest on zbyt płytki, nie zostaje ona w pełni odprowadzona i wtedy istnieje realne niebezpieczeństwo poślizgu. Wtedy najlepiej zwiększyć odległość od auta z przodu.
Wiek opon
Zasadą jest, że wymiana opon samochodowych powinna nastąpić po pewnym czasie niezależnie od stanu bieżnika. Guma jest takim materiałem, który się starzeje, zwłaszcza w warunkach narażenia na wszelkie czynniki atmosferyczne. Przyjmuje się, że okres używania opony wynosi do 10 lat. Stara guma robi się twardsza i przez to mniej przyczepna, co odczuwa się przy szybkim pokonywaniu łuków. Logiczne jest też, że oponę dyskwalifikują widoczne gołym okiem uszkodzenia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana