Artykuł sponsorowany

Metody weryfikacji poprawności ważenia wagi 

Metody weryfikacji poprawności ważenia wagi 

Aby waga technologiczna czy handlowa spełniała swoje funkcje, musi wskazywać prawidłowe wyniki pomiarowe. Czy można samemu kontrolować precyzję wyników ważenia? Jakie wyróżniamy metody profesjonalnej i świadczonej przez autoryzowane podmioty weryfikacji poprawności ważenia wag wykorzystywanych w przemyśle i handlu? Co się może stać, jeśli zaniechamy czynności kontrolnych i weryfikacyjnych?

Rutynowe testy i badania: pamiętaj o nich!

Przeprowadzanie rutynowych testów jest dobrym sposobem na to, żeby na bieżąco kontrolować stan techniczny wagi. Może ono umożliwić wykrycie błędu pomiarowego i tym samym uchronić firmę przed poważnymi konsekwencjami finansowymi. Częstotliwość wykonywania testów uzależniona jest od wielu czynników, a szczegółowe informacje z tym związane uzyskamy od dostawcy wagi. Producent wag Tamtron Polska umożliwia też wypożyczenie wzorców masy, za pomocą których można samodzielnie przeprowadzić sprawdzenie czy wzorcowanie wagi. Cena wypożyczenia wzorca masy jest zależna od jego wielkości i długości okresu wypożyczenia. 

Wzorcowane i kalibracja: co to jest?

Jednak nic nie zastąpi wzorcowania przeprowadzonego przez profesjonalne laboratorium wzorcujące, które posiada akredytacje przyznane przez Polski System Akredytacji (PCA) i uprawnienia do wydawania świadectw wzorcowania po wykonanej usłudze. Nie istnieje wtedy ryzyko, że wzorcowanie zostanie zrobione nieprawidłowo. Wzorcowanie wagi to czynność polegająca na położeniu wzorca masy na szalce, żeby móc dokonać porównania ilościowego uzyskanego odczytu z prawdziwą masą wzorca. Właśnie ta różnica określana jest mianem błędu pomiarowego. 

Wzorcowanie pozwala ustalić zakres błędu pomiarowego, a gdy przekracza on wymagane normy przeprowadza się kalibrację wagi. Kalibracja wag, nazywana również adiustacją, to szereg działań naprawczych, których założeniem jest korekta precyzji ważenia. Waga już zalegalizowana, która została poddana adiustacji, musi być ponownie objęta procedurą legalizacji. 

Dlaczego weryfikacja poprawności ważenia wagi jest tak istotna?

Ewentualne błędy pomiarowe mogą narazić na straty finansowe zarówno sprzedającego, jak i kupującego. Wiąże się to też z uszczerbkiem na wizerunku przedsiębiorcy i częstymi reklamacjami. Ponadto źle działająca waga wpływa na pogorszenie procesów produkcyjnych i obniżenie jakości produktów. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.