Artykuł sponsorowany

Proces degustacji wina - jak ocenić kosztowne wino?

Proces degustacji wina - jak ocenić kosztowne wino?

Degustowanie wina to dziedzina niezwykle rozbudowana i wymagająca czasu. Podczas degustacji musimy skupić się na kilku czynnikach oraz odpowiednio ją przeprowadzić, tak aby móc ocenić kosztowne wino. Jak wygląda degustacja win i z jakich etapów się składa?

Krok pierwszy - degustacja wzrokiem 

Degustacje wina rozpoczynamy od badania napoju wzrokiem. Podstawowym kryterium będzie oczywiście jego barwa. Paletą kolorów win jest niezwykle szeroka i pozwala na wyciągnięcie wielu obserwacji. Oprócz podstawowego podziału wina na białe, czerwone oraz różowe, zwróć uwagę na jego intensywność barwy oraz strukturę. Co więcej, warto przyjrzeć się czy wino jest przejrzyste, czy dostrzegasz w nim świetlistość oraz określić jego gęstość. Oprócz tego to w tej fazie degustacji możemy określić, czy wino jest musujące oraz, czy występuje w nim zmętnienie. 

Przeczytaj również: Jak degustować wina?

Dzięki szerokiemu wyborowi win jesteśmy w stanie zaobserwować ich różnorodność. Im więcej będziemy kosztować win, tym wyraźniej będziemy zauważać ich wyjątkowość oraz indywidualny charakter. Sklep online z winami butelkowanymi Amazis z Poznania oferuje szeroki wybór kosztownych win z całego świata. 

Krok drugi - zapach 

Gdy już odpowiednio przyjrzymy się winu i ocenimy jego walory estetyczne, możemy przejść do zapachu. W tym etapie degustacji to właśnie zmysł węchu jest dla nas kluczowy. Podczas degustacji wina, powinniśmy korzystać z kieliszków zwężanych ku górze. Dzięki temu zapach będzie koncentrował się przy naszym nosie i da nam najlepsze wrażenie. Kosztowne wina mogą posiadać naprawdę wiele aromatów i wymienienie wszystkich z nich może być niemożliwe, szczególnie dla laika. Mimo to istnieje pewniej powtarzalny kanon, który najczęściej da się wyczuć. W winach białych możemy więc szukać zapachów białych kwiatów, suszonych owoców oraz cytrusów. W winach czerwonych najłatwiej natomiast będzie wyczuć nuty jagodowe, przyprawy oraz nuty leśne. 

Krok trzeci - smak 

Ostatnim etapem degustacji wina jest jego skosztowanie. Nie należy brać za dużego łyku wina. Podczas degustacji trzymaj wino w ustach i rozprowadź po wszystkich kubkach smakowych. Podczas tego etapu degustacji wina wyczujesz jego kwasowość, świeżość oraz smak. Może go określić jako smak cierpki, wyważony, szlachetny, bogaty lub wartki. Wszystko zależy od indywidualnego gatunku wina, jego rodzaju oraz twoich własnych odczuć.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.