Wymagania stawiane silnikom okrętowym
Silniki należą do niezbędnych elementów każdej dużej jednostki pływającej. Przetwarzają energię chemiczną zawartą w paliwie na energię mechaniczną, która przekazywana jest za pomocą wału do pędnika wodnego. Ze względu na to, że silniki mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa statku lub okrętu, stawia się im różne wymagania. Jakie są najważniejsze z nich?
Instalacja chłodzenia
Silniki okrętowe muszą być przede wszystkim bezawaryjne. Aby mogły prawidłowo działać, niezbędne jest ich chłodzenie. Stosuje się w tym celu wodę słodką, która przepływając przez przestrzenie wewnętrzne silników, nagrzewa się, by następnie oddać ciepło wodzie morskiej. Instalacja chłodzenia silnika powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby niezależnie od obciążenia jednostki napędowej natężenie przepływu wody było stałe, a jej temperatura i ciśnienie mieściły się w przedziale określonym przez producenta. Ponadto instalacja chłodzenia powinna być efektywnie odpowietrzana i zapewniać możliwość uzupełniania ubytków wody. Pozwala to ograniczyć serwis silników okrętowych do niezbędnego minimum.
Instalacja paliwowa
Silniki okrętowe muszą być również wydajne, aby umożliwiać poruszanie się ważącej wiele ton jednostce pływającej. Do ich zasilania stosuje się produkty przeróbki ropy naftowej, które można podzielić na dwie grupy.
Pierwszą z nich są lekkie oleje napędowe. To czyste frakcje ropy naftowej, produkty rozpadu ropy lub ich mieszaniny. Cechują się wysoką jakością, ale też ceną. Drugą grupą paliw są ciężkie oleje napędowe. To mieszaniny pozostałości podestylacyjnych lub pokrakingowych. Charakteryzują się gorszą jakością niż lekkie oleje napędowe, ale są od nich znacznie tańsze – tłumaczy specjalista z firmy Inter Service z województwa śląskiego, która zajmuje się naprawą silników okrętowych.
Wymagania dotyczące emisji spalin
Obecnie coraz większą uwagę przywiązuje się do kwestii ekologicznych. Nie inaczej jest w przypadku silników okrętowych – producenci dążą do obniżenia poziomu emisji związków toksycznych w gazach wylotowych oraz zmniejszenia zużycia paliwa. W nowoczesnych jednostkach napędowych statków stosuje się paliwowe układy zasobnikowe, elektroniczne sterowanie czy systemy obniżające toksyczność spalin. Coraz częściej spotyka się jednostki pływające wyposażone w napędy hybrydowe, które są przyjaźniejsze dla środowiska niż klasyczne silniki spalinowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana