Artykuł sponsorowany

Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?

Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów to bardzo często wybierana forma rozliczenia. Mogą z niej korzystać zarówno przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, jak i  spółki. Warunkiem jest jednak, aby rozliczali się na ogólnych zasadach skali podatkowej lub liniowo, a ich dochód nie przekroczył 2 mln euro. Przedsiębiorca może takie zestawienie przygotować sam lub poprosić o pomoc biuro rachunkowe. Z jakich elementów musi się składać?

Księga przychodów i rozchodów — kolumny 1-5

Księga przychodów i rozchodów składa się z 17 kolumn, a zawartość każdej z nich jest szczegółowo opisana w rozporządzeniu Ministra Finansów. Zestawienie takie przedsiębiorca może stworzyć samodzielnie lub skorzystać z usług innej firmy, takiej jak biuro księgowe. Pierwsza kolumna KPIR zarezerwowana jest dla liczby porządkowej operacji gospodarczej, która może być liczona od nowa w każdym miesiącu lub roku. W drugiej zaś wpisywana jest jej data, trzecia to numer dowodu księgowego. Może to być na przykład faktura lub rachunek. W czwartej wpisywane jest imię i nazwisko lub nazwa firmy kontrahenta. W piątej zaś jego adres. Nie jest on uzupełniany, gdy przedsiębiorca zapisuje własne przychody ze sprzedaży.

Przeczytaj również: Księgowość dla małych firm - jakie usługi są najważniejsze?

Księga przychodów i rozchodów — kolumny 6-11

W kolumnie szóstej należy zwięźle opisać operację gospodarczą. W siódmej zaś wartość sprzedanych usług lub towarów. Ósma to pozostałe przychody, na przykład umorzone zobowiązania czy kary umowne. W dziewiątej specjaliści z Biura Rachunkowego Status sumują wartość przychodów z kolumny 7 i 8. Z kolei w dziesiątej należy wpisać koszty zakupu materiałów, towarów lub surowców. W jedenastej podatnik wpisuje kwoty uboczne takiej transakcji, a więc na przykład transportu czy ubezpieczenie produktu.

Przeczytaj również: Co warto wiedzieć o księdze przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów — kolumny 12-17

Kolumna 12 przeznaczona jest na informacje dotyczące wynagrodzenia pracownika. Podaje się w tym miejscu kwoty brutto. W trzynastej zaś należy wpisać pozostałe koszty, które nie były związane z poprzednimi należnościami, a więc na przykład zakup paliwa czy opłatę za wynajem lokalu. W czternastej sumuje się 12 i 13 rubrykę. Piętnasta to tak zwana kolumna wolna. W 16 z kolei umieszcza się koszty badawczo-rozwojowe, a w 17 dodatkowe informacje dotyczące danych operacji.

Przeczytaj również: Na czym polega obsługa kadrowo-płacowa zapewniana przez biura rachunkowe?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.