Artykuł sponsorowany

Zastosowanie ultrasonografii w diagnostyce oczu

Zastosowanie ultrasonografii w diagnostyce oczu

Właściwa diagnostyka pozwala na szybkie wychwycenie zmian zachodzących w oku i wdrożenie odpowiedniego leczenia. W zależności od tego, jakie schorzenie ma zostać potwierdzone lub wykluczone, stosuje się różne metody badania. Poza technikami obserwacyjnymi, a więc polegającymi na oglądaniu wnętrza gałki ocznej korzysta się również z technik bezinwazyjnych, które pozwalają na sprawdzenie tego, co pozostaje niewidoczne. Możliwości takie oferuje USG.

Na czym polega badanie ultrasonograficzne?

Badanie ultrasonograficzne jest techniką, która jest w pełni bezpieczna dla pacjenta i bezbolesna oraz nieuciążliwa. W razie potrzeby USG może być wielokrotnie ponawiane. Badanie ultrasonograficzne polega na wysyłaniu przez przykładaną do powieki głowicę fal ultradźwiękowych, a więc mających, częstotliwość wyższą niż próg słyszalności, które odbijają się od poszczególnych struktur znajdujących się w oku i oczodole, a następnie powracają do głowicy. Aparatura na podstawie opóźnienia oraz przesunięcia amplitudy fal może stworzyć jedno lub dwuwymiarowy obraz badanych struktur. W zależności od potrzeb wykonuje się odpowiednią prezentację liniową (A) lub płaszczyznową (B) USG oka. We Wrocławiu badania tego rodzaju wykonuje Specjalistyczny Ośrodek Okulistyczny.

Kiedy wykonuje się badanie USG oka?

Badanie USG w prezentacji A przeprowadza się po zabiegu usunięcia zaćmy dla dobrania odpowiedniej soczewki. Badanie w prezentacji B jest powszechniejsze i wykonuje je Specjalistyczny Ośrodek Okulistyczny. Stosuje się je w przypadku konieczności zobrazowania struktur znajdujących się w oczodole np. zmian zapalnych obrzękowych albo pogrubienia mięśni okoruchowych, a także w celu oceny nowotworów wewnątrzgałkowych oraz umiejscowionych w oczodole. Technika ta będzie też wykorzystywana, gdy dojdzie do pojawienia się ciał obcych, jak również w razie urazów. Badanie ultrasonograficzne w prezentacji B służy też sprawdzeniu wnętrza oka, gdy wystąpi nieprzezierność ośrodków optycznych polegająca na stracie przejrzystości ciała szklistego, soczewki albo cieczy wodnistej znajdującej się w przedniej komorze oka, jak również rogówki, co wyklucza dokonanie oględzin za pomocą wziernika. Badanie USG B okaże się też nieodzowne, gdy w grę wchodzi np. rozpoznanie zmian na tarczy nerwu wzrokowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.